Eksperyment „Obcej sytuacji” (Strange Situation) został przeprowadzony przez Mary Ainsworth w latach 60. i 70. Ten eksperyment jest jednym z najbardziej wpływowych badań w psychologii rozwojowej i dotyczy teorii przywiązania, którą zapoczątkował John Bowlby. Ainsworth, będąc uczennicą Bowlby’ego, rozszerzyła jego teorię, badając różne typy przywiązania między dziećmi a ich opiekunami.Cel badania:
Celem eksperymentu było zrozumienie, jak różne style przywiązania kształtują się między dzieckiem a jego opiekunem (najczęściej matką). Mary Ainsworth chciała zobaczyć, jak dzieci reagują na stres związany z rozdzieleniem i ponownym spotkaniem z opiekunem oraz jak zachowują się w obecności obcej osoby. Eksperyment miał na celu zidentyfikowanie różnych wzorców przywiązania.
METODA:
Eksperyment odbywał się w laboratorium, gdzie dzieci w wieku od 12 do 18 miesięcy były poddawane serii krótkich, kontrolowanych sytuacji. Badanie składało się z kilku etapów, które miały na celu wywołanie u dziecka reakcji emocjonalnych związanych z rozdzieleniem od matki i ponownym połączeniem. Poniżej przedstawiono poszczególne etapy:
WYNIKI:
Na podstawie tego eksperymentu Mary Ainsworth zidentyfikowała trzy główne style przywiązania (później dodano czwarty styl):
Bezpieczne przywiązanie (Secure Attachment):
Lękowo-unikające przywiązanie (Avoidant Attachment):
Lękowo-ambiwalentne przywiązanie (Ambivalent/Resistant Attachment):
WNIOSKI:
Eksperyment Mary Ainsworth dostarczył ważnych informacji na temat tego, jak wczesne interakcje z opiekunami wpływają na rozwój dziecka i jego zdolność do tworzenia relacji w przyszłości. Główne wnioski to:
WPŁYW NA PSYCHOLOGIĘ:
Eksperyment Mary Ainsworth miał ogromny wpływ na rozwój teorii więzi i jest podstawą wielu współczesnych badań dotyczących przywiązania u dzieci i dorosłych. Teoria przywiązania stała się kluczową koncepcją w psychologii rozwojowej i klinicznej, pomagając zrozumieć, jak wczesne relacje wpływają na całe życie jednostki, od budowania związków po radzenie sobie z emocjami i stresem.
Eksperyment „Obcej sytuacji” jest nadal używany jako metoda badawcza do oceny stylu przywiązania u dzieci i został zaadaptowany do badań nad dorosłymi.
CZWARTY STYL PRZYWIĄZANIA
Zdezorganizowane przywiązanie (Disorganized Attachment):
Czwarty styl przywiążania został dodany do klasyfikacji przywiązania na podstawie dalszych badań prowadzonych przez psychologów rozwojowych, którzy zaobserwowali, że niektóre dzieci nie pasowały do trzech podstawowych stylów przywiązania. Ten nowy styl został wprowadzony w wyniku badań Mary Main i jej współpracowników w latach 80. XX wieku. Z czasem badacze, w tym Mary Main i Judith Solomon, zaczęli bardziej skupiać się na dzieciach, które doświadczyły traumatycznych lub trudnych doświadczeń w relacjach z opiekunami. Te dzieci pochodziły często z rodzin, gdzie występowała przemoc, zaniedbanie, nieprzewidywalność w opiece lub zaburzenia psychiczne opiekunów. Zauważono, że dzieci te nie miały stabilnych, przewidywalnych reakcji na matki i wykazywały wzorce zachowań sprzeczne lub nieuporządkowane.
Zdezorganizowane przywiązanie (Disorganized Attachment):
Przyjmuję w Poradni Psychologicznej Synergia
(+48) 505 936 530
https://www.synergia-poradnia.pl/
ul. Krotoszyńska 6, Warszawa